«Gud jager Adam og Eva ut av Edens hage» av Charles-Joseph
Natoire.
|
Dette bildet er hentet fra kristendommen. Det ble laget av Charles-Joseph
Natoire i 1740. Opprinnelig ble bildet laget for å skildre fortellingen om
syndefallet og det blir nok fortsatt brukt til dette i dag også.
På bildet ser vi to mennesker, Adam og Eva, som sitter/står
under et epletre. Oppe til venstre ser vi en person som sitter i en sky og er
omringet av engler, det er Gud. Ellers er omgivelsene veldig utpyntet med dyr
og planter og frodighet generelt. I bakgrunnen kan vi se et betydelig mer øde
landskap. Til venstre for Eva ser vi også en slange som ser ut til å være på
vei vekk fra åstedet.
I bildet ser vi at Gud ser ned på Adam med et surt blikk.
Måten han peker på seg selv på får det også til å virke som om Gud er sur. Vi
ser også at Eva er lei seg og at Adam ber om nåde ved å holde hendene sammen og
ved å holde hodet nede.
Dette bildet beskriver syndefallet. I 1. mosebok blir det
sagt at Gud lagde edens hage, og plasserte Adam og Eva der. De fikk lov til å
spise av hvilket tre de ville, unntatt Kunnskapens tre. En slange lurer de til
å spise av treet og Gud forviser de fra hagen. Dette møtet med Gud er det vi
ser på bildet. Gud er sur, Adam ber om tilgivelse og slangen flykter fra stedet.
Det første man ser når man ser på bildet er Adam og Eva. De
tar opp mye av bildet og dermed er det de man først får øye på. Selve
blikkfanget er den tryglende Adam. Man ser på Adam og følger øynene hans til
Gud. Gud ser rasende ut. Det er en kontrast mellom Gud og menneskene der Gud virker
stor og mektig mens menneskene virker små og svake. Som jeg sa i stad er det en
stor forskjell mellom stedet de er nå og landskapet i bakgrunnen. Dette er en
kontrast som viser hvor godt de har det nå i forhold til hvordan de får det
utenfor edens hage. Lys og farger er blitt mye brukt. Lyset skinner på Adam og
Eva og både de og omgivelsene rundt er fargelagt med mange forskjellige farger.
Dette får omgivelsene til å virke levende og frodig, det får edens hage til å
virke som et paradis.
I denne fortellingen regnes slangen som Satan. Det er Satan
som lurer Adam og Eva til å spise av treet og som har skyld i at menneskene får
arvesynd. Det sitter også en geit mellom Adam og Eva. I Matt. 25:31-33 står det
«Men når Menneskesønnen kommer i sin
herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet,
og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som
en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og
geitene på sin venstre.» Dette
kan bety at sauene er følgerne som kommer til himmelen mens geitene er synderne
som går til helvete. Geiten kan altså være et symbol på synd. Budskapet i
bildet er at handlinger får konsekvenser. Når Eva ble lurt av slangen til å
spise en frukt av Kunnskapens tre, brøt hun Guds ord og når hun fikk Adam til å
gjøre det samme, ble de forvist ut av Edens hage, som var Guds rike. Derfor
hvis du er tro mot Gud, får du hans tillit og kjærlighet, men hvis du trosser
hans budskap, blir du ufullkommen og synder.
Hvorfor har bilder/kunst
den betydningen den har i ulike religioner?
Før i tiden hadde man bare fortellingene i de hellige bøkene
som enten kunne leses eller fortelles på folkemunne. Ved å lage bilder eller
kunst av fortellinger i de hellige tekstene kunne folk få oppleve historiene på
en helt annen måte. Bilder og kunst gav folk en visuell opplevelse av
fortellingene.
Dette er selvfølgelig forskjellig mellom religionene. I
kristendommen finnes det veldig mye kunst av Jesus. I kirken er det ofte Jesus
et motiv i vinduene. Det finnes som regel også et kors som symboliserer
korsfestelsen. I Islam, derimot, er avbildning av Muhammed ulovlig. I stedet
for at alle skal se og prise Jesus vil de i Islam skjule Muhammeds utseende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar